Zoek examentraining(en)
Filter examentraining(en)
Selecteer niveau
Selecteer vak(ken)
Selecteer een locatie
Economie X
Er zijn op dit moment nog geen trainingen gevonden op basis van de geselecteerde filters

OnderDelenvan elke examentraining

Herhalen examenstof

Een belangrijk onderdeel van onze examentrainingen is het grondig herhalen van de examenstof. Leerlingen moeten vertrouwd raken met de belangrijkste domeinen, concepten en onderwerpen die tijdens het examen kunnen worden getoetst. Herhaling vergroot niet alleen het begrip van de leerstof, maar helpt ook om deze beter te onthouden. Onze docenten behandelen tijdens een training daarom allereerst op een overzichtelijke manier alle examendomeinen en leerdoelen die leerlingen op het examen moeten kennen. Door dit regelmatig te herhalen, kunnen leerlingen hun kennis verstevigen, waardoor ze zich zelfverzekerder voelen tijdens het examen.

Meer informatie
Stappenplan

Een gestructureerd stappenplan is van belang bij de voorbereiding op het examen. De docent van Vocus leert leerlingen hoe ze de examenvragen moeten benaderen, welke stappen ze moeten volgen en hoe ze hun tijd effectief kunnen beheren. Een goed stappenplan biedt houvast en voorkomt dat leerlingen zich laten overweldigen door de complexiteit van de vragen. Het helpt hen om systematisch door de examenopgaven te gaan en op een gestructureerde manier tot de juiste antwoorden te komen.

Meer informatie
Oefenen examenopgaven

Oefenen is de sleutel tot succes bij een examentraining. Tijdens de examentraining zal er dan ook veel aandacht zijn voor het oefenen met oude examenopgaven. Dit geeft leerlingen de kans om de opgedane kennis toe te passen en hun vaardigheden te verbeteren. Oefenexamens maken onder tijdsdruk simuleert de werkelijke examensituatie, waardoor leerlingen beter voorbereid zijn op de stress en de tijdsbeperkingen die bij het echte examen horen.

Meer informatie
Analyseren en feedback

Na het maken van oefenexamens worden de resultaten uitgebreid geanalyseerd. Samen met de docent kijken leerlingen naar de behaalde scores en naar de soorten fouten die ze hebben gemaakt. Met de analyse van hun prestaties krijgen leerlingen inzicht in hun sterke punten en in de punten waaraan ze nog kunnen werken. Deze zelfreflectie stelt leerlingen in staat om hun studiemethode aan te passen en gericht te werken aan het versterken van hun kennis op specifieke gebieden, zodat het examenresultaat omhoog gaat.

Meer informatie

 

Waarom een
examentraining economie volgen?

In onze examentraining economie herhaalt de docent op een overzichtelijke manier de examenstof en krijg je praktische tips aangereikt voor het maken van economische berekeningen en het beantwoorden van verschillende typen examenopgaven. Uiteraard gaan jullie ook veel oude examens oefenen en krijg je hierop persoonlijke feedback, zodat je weet aan welke onderdelen je nog wat meer aandacht moet besteden. Wil jij ook optimaal presteren op je examen en met een gerust gevoel je examen in? Boek dan gauw een examentraining economie en profiteer van de voordelen die onze trainingen bieden!

 

  • Overzichtelijke herhaling van alle examenstof.
  • Praktische stappenplannen en strategieën.
  • Oefenen, oefenen, oefenen.
  • Feedback op examenopgaven.
  • Hogere slagingskans.

onderwerpenexamentraining economie

Domein I: Concept Goeden tijden, slechte tijden

Dit onderdeel gaat over schommelingen in de economie. De schommelingen in de economische groei op korte termijn heet de conjunctuur. In de training bespreken we wat het verschil is tussen hoog- en laagconjunctuur en wat de invloed is van inflatie (of deflatie) op de economie. Er bestaan verschillende conjunctuurindicatoren die iets zeggen over de huidige stand van de conjunctuur. Deze zijn op te splitsen in economische indicatoren (zoals de rente), vertrouwensindicatoren (consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen) en arbeidsmarktindicatoren (zoals de werkloosheid). In de training leer je deze indicatoren te herkennen, te begrijpen en toe te passen. Ook komt het begrotingsbeleid van de overheid aan bod. De overheid kan een procyclisch of anticyclisch begrotingsbeleid voeren. De trainer van Vocus leert je wat dit inhoudt en wat de verwachte effecten zijn. Ten slotte leer je hoe de ECB de economie kan beïnvloeden met haar rentebeleid.

Meer informatie

Domein H: Concept Welvaart en groei

Dit domein gaat over de economie op macroniveau en is een van de belangrijkste onderwerpen op het examen. Het domein bestaat uit de subonderdelen: economische kringloop, nationaal inkomen en welvaart, economische groei, ongelijkheid en herverdeling en arbeidsmarkt en werkloosheid. Voor je examen moet je weten hoe de economische kringloop tussen bedrijven, de overheid, financiële instellingen, gezinnen en het buitenland eruitziet. Ook moet je het bbp kunnen berekenen en kunnen uitleggen waarom dit geen goede maatstaf is voor welvaart. De trainer van VOCUS legt uit wat de oorzaken zijn van economische groei en behandelt in dit kader begrippen als innovatie, internationale concurrentiepositie en open economie. Ook de relatie tussen internationale betrekkingen en economische groei komt aan bod, evenals de maatregelen die landen kunnen nemen om hun eigen industrie te beschermen. Daarnaast leer je hoe het Nederlandse belastingstelsel is opgebouwd en wat het verschil tussen een progressief, degressief of proportioneel stelsel is. Tot slot moet je voor het examen weten hoe de arbeidsmarkt werkt, welke soorten werkloosheid er zijn en hoe nieuwe technologieën en outsourcing de werkloosheid kunnen beïnvloeden.

Meer informatie

Domein G: Concept Risico en informatie

Mensen en bedrijven lopen risico’s. Deze risico’s kunnen met verzekeringen worden opgevangen. Voor je examen moet je weten dat de hoogte van de verzekeringspremie samenhangt met het risico. In de training leren we je dat er in de relatie tussen een verzekeraar en een verzekerde sprake is van asymmetrische informatie. De trainer van VOCUS legt uit wat dit inhoudt en hoe dit het risico en de hoogte van de premie beïnvloedt. Afhankelijk van de hoeveelheid informatie die de verzekeraar heeft over een verzekerde, kan het risico anders worden beoordeeld en kan de premie voor die verzekerde hoger of lager uitvallen. In de training leer je tevens wat de relatie is tussen risico en rente en hoe banken hun risico bij een lening kunnen verminderen met een onderpand.

Meer informatie

Domein F: Concept samenwerken en onderhandelen

In dit onderdeel leggen we uit wat de speltheorie is en hoe het gevangenendilemma werkt. Dit dilemma laat het verschil zien tussen eigenbelang en collectief belang. In de training gaan we in op begrippen als opbrengstenmatrix, dominante strategie en Pareto-optimaal. Daarnaast leert de trainer van Vocus je hoe een ultimatumspel werkt. Voor het examen moet je weten welke invloed samenwerken en onderhandelen hebben op het gevangenendilemma. In de training leer je wat meeliftgedrag, verzonken kosten en zelfbinding zijn en oefen je met examenvragen, zodat je weet hoe je dergelijke dilemma’s kunt oplossen.

Meer informatie

Domein E: Concept Ruilen over de tijd

Het domein ruilen over de tijd is een klein onderdeel van het examen en gaat over ruil. Het is belangrijk om te begrijpen dat ruil niet op één moment in de tijd plaatsvindt, maar ook over de tijd. Zo gaat lenen voor een aankoop ten koste van consumptie in de toekomst en sparen ten koste van consumptie op dit moment. Bij de keuze om te sparen of te lenen speelt rente een rol. Dit geldt niet alleen voor consumenten, maar ook voor de overheid. Voor het examen moet je weten dat als de overheid een begrotingstekort heeft en geld moet lenen, de staatsschuld stijgt en de belastingbetaler over de tijd deze schuld terugbetaalt via belastingen. Ook moet je weten waar de inkomsten en uitgaven van de overheid uit bestaan. Ten slotte komt in de training aan bod hoe het pensioenstelsel is opgebouwd en leer je wat het verschil is tussen het omslagstelsel en het kapitaaldekkingsstelsel. 

Meer informatie

Domein D: Concept Markt

Het domein markt van het examen economie bestaat uit de onderwerpen vraag en aanbod, markt en toetreding, kostenstructuur en opbrengsten, consumenten- en producentengedrag, marktfalen, overheidsingrijpen en welvaart en de arbeidsmarkt. Veel leerlingen vinden dit een lastig domein, omdat er veel rekenvragen in voorkomen. Deze gaat de trainer van VOCUS dan ook uitgebreid met je oefenen. Allereerst gaan we aan de slag met vraag, aanbod en prijs en wanneer en hoe de vraag- en aanbodlijn verschuiven. Daarnaast gaan we in op de verschillende marktvormen en de kenmerken ervan. Vervolgens behandelen we kosten en opbrengsten en leer je hoe je de totale kosten, totale opbrengsten, marginale kosten en marginale opbrengsten kunt berekenen en wat het verschil is tussen vaste en variabele kosten. Bij het onderwerp consumenten- en producentengedrag gaan we in op het verschil tussen substitutie goederen en complementaire goederen en leer je de inkomens- en prijselasticiteit te berekenen. Ook gaan we in op hoe de overheid het marktevenwicht kan beïnvloeden, bijvoorbeeld met prijsregulering, subsidies, of regelgeving. Tot slot komt de arbeidsmarkt aan bod en legt de trainer van Vocus je uit wat het verschil is tussen de vraag naar en het aanbod van arbeid en tussen een vast en een flexibel contract, alsmede de rol van vakbonden en werkgeversorganisaties op de arbeidsmarkt.

Meer informatie

Wat komt er aan bod tijdens een examentraining economie?

In onze examentraining economie komen verschillende onderdelen aan bod om leerlingen optimaal voor te bereiden op het examen. Onze ervaren vakdocent legt alle belangrijke onderwerpen en begrippen duidelijk uit, zodat leerlingen een goed overzicht hebben van de examenstof.

 

Daarnaast wordt er tijdens de examentraining veel geoefend met oude examens. Door het maken van oude examenopgaven kunnen leerlingen wennen aan de vraagstelling en het soort opgaven dat ze kunnen verwachten tijdens het examen en krijgen ze inzicht in de onderwerpen waaraan ze nog wat meer aandacht moeten besteden.

 

In de training zal onze docent ook handige tips en tricks aanreiken voor het maken van economische berekeningen, zoals het gebruik van formules en rekenmethoden die tijdbesparend kunnen zijn tijdens het examen. Door efficiënt te werken en gebruik te maken van beschikbare informatie, kunnen leerlingen sneller en nauwkeuriger tot de juiste antwoorden komen.

 

Tot slot bespreekt en analyseert de docent specifieke examenstrategieën die leerlingen kunnen helpen om het examen op een effectieve manier aan te pakken. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de verdeling van de tijd over de verschillende onderdelen van het examen, het maken van keuzes bij meerkeuzevragen en het prioriteren van bepaalde opgaven.

 

Na een examentraining economie hebben leerlingen weer grip op de examenstof, zodat ze met een gerust gevoel en vol vertrouwen het examen in kunnen.

Veelgestelde vragen

Over onze examentrainingen

Waarom kiezen voor Vocus?

De examentrainingen van Vocus bereiden leerlingen optimaal voor op het eindexamen. Wij verzorgen, anders dan andere aanbieders, examentrainingen voor leerlingen van alle niveaus. Dus naast vwo, havo, vmbo-gl en vmbo-tl (mavo), bieden wij ook examentrainingen aan voor leerlingen die vmbo-basis en -kader onderwijs volgen. Wij werken uitsluitend met ervaren en bevoegde vakdocenten, die doordeweeks op hun eigen school voor de klas staan. Naast vakinhoudelijke kennis, leer je in onze trainingen ook strategieën en stappenplannen voor het beantwoorden van examenvragen, zodat je weet hoe je verschillende typen examenvragen moet aanpakken. Onze docenten weten precies hoe en waarmee ze jou het beste kunnen helpen, zodat jij met een gerust gevoel je examens in kan.

Wat is het maximale aantal leerlingen per examentraining?

We werken met kleine klassen van maximaal 10 tot 11 leerlingen per examentraining.

Wat is het minimum aantal inschrijvingen voor doorgang van een examentraining?

 

Voor de doorgang van een examentraining hanteert Vocus een minimum aantal inschrijvingen. Bij onvoldoende animo (minder dan 6 leerlingen) kan het zijn dat je training wordt geannuleerd. De betaling wordt in dat geval teruggestort. Bij annulering door te weinig inschrijvingen ontvang je uiterlijk 2 weken voor aanvang van de examentraining hierover bericht.

Staat je vraag er niet tussen?

Als je vraag er niet bij staat, neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ons bellen op
076-2045345 of je kunt je vraag mailen naar contact@vocusonderwijs.nl.

 

“Ik had mijn biologie docent beloofd om hem achteraf mijn cijfer voor biologie te vertellen. Zou u aan hem kunnen doorgeven dat ik een 8,8 heb gehaald? En hem kunnen zeggen dat ik hem erg bedank voor zijn hulp en goede uitleg?”

Lina
  • havo
  • biologie
  • Amsterdam

"Ik ben erg blij met de training. De uitleg was supergoed te volgen en we hebben veel nuttige stof doorgelopen. Mijn vragen zijn allemaal beantwoord. Ik vond het een goede examentraining."

Just
  • havo
  • economie
  • Rotterdam

"Mijn Vocus-docent heeft alles vanaf het begin uitgelegd, zodat we het beter begrepen. De uitleg was duidelijk en na de lessen heb ik veel geleerd en ook opdrachten kunnen maken."

Ilse
  • havo
  • scheikunde
  • Den Haag

Copyright © 2024 • Vocus Onderwijs Algemene voorwaarden Privacyverklaring

Een moment geduld aub..
Jouw Winkelwagen De training is toegevoegd.
Inschrijven Wachtlijst Schrijf je in voor de wachtlijst voor het volgende examen: